Nem minden uniós országban veszik még olyan komolyan a vezetés közben megengedett alkoholszint szabályozását, mint hazánkban. Vannak, ahol egy-két sör még belefér, és olyan államok is, ahol más szabály vonatkozik a kezdő vagy a hivatásos sofőrökre. A közelgő nyári szabadságok miatt összefoglaljuk, melyik országban mi a megengedett.
Az Európai unióban napjainkban még nem létezik egységes, a tagállamokra nézve kötelezően meghatározott véralkoholszint (BAC) és légalkoholérték. Az Európai Bizottság 2001-ben javasolta a tagállamoknak, hogy saját jogrendjükben az engedélyezett véralkoholértéket általánosságban 0,5 g/l-ben maximalizálják, míg a tapasztalatlan járművezetőknek és a nehéz-tehergépjárművek vezetői esetében legfeljebb 0,2 g/l legyen a BAC érték. Ennél többet egyébként az Európai Bizottság jelenleg nem is tehet, hiszen az érintett kérdéskör nem a közösségi, hanem a nemzeti jog hatáskörébe tartozik.
Az elmúlt két-három évtized tapasztalatai egyértelműen azt mutatják, hogy az ittas járművezetés szabályozása Európa-szerte szigorodik. Míg korábban a korábbi EU tagállamokban alapvetően 0,8 g/l, ill. 0,5 g/l volt az engedélyezett véralkoholszint felső határa, addig mára a „Lajtán túli” országokban is csökkentek az értékek.
Napjainkban már csak két tagállam alkalmazza a 0,8 g/l BAC értéket (Egyesült Királyság és Málta), de nem kizárt, hogy jövőre e területen Málta egyedül marad. Ennek oka, hogy már ismertek azok az előrehaladott parlamenti munkálatok, mely eredményeként várhatóan 2011. végéig az Egyesült Királyságban is bevezetik a 0,5 g/l felső értéket az ittas vezetés vonatkozásában.
Jelenleg az uniós tagállamok többségében az általánosságban, azaz a járművezetők széles körében alkalmazott BAC limit 0,5 g/l, ettől eltérően négy tagállam a 0,2 g/l értéket, Litvánia a 0,4 g/l-t, míg további négy ország a „zéró toleranciát” alkalmazza. (Megjegyzésre szorul, hogy a zéró tolerancia, azaz 0,0 g/l a szankcionálási, ill. ítélkezési gyakorlatban a 0,2 g/l BAC értéknek felel meg - a számítási hibahatárok és egyéb tényezők miatt)
Az általánosan meghatározott értékektől eltérően – az Európai Bizottság ajánlásával összhangban - számos tagállamban alacsonyabb BAC limiteket írnak elő a kezdő vezetőkre, valamint a „hivatásos” járművezetőkre. Ausztria például az általánosan alkalmazandó 0,5 g/l BAC értékkel szemben a kezdő vezetők és a hivatásos sofőrök vonatkozásában 0,1 g/l-ben maximálta az ittassági értéket, míg Németország ezen is túlmenően egyenesen zéró toleranciát írt elő az érintett személyi körre. Az egyes uniós tagállamok által jelenleg alkalmazott BAC értékeket az alábbi táblázat tartalmazza:
Engedélyezett BAC limit (g/l) | Általánosan alkalmazott | Kezdő vezetők | Hivatásos gépjárművezetők |
Belgium | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Bulgária | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Cseh Köztársaság | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Dánia | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Németország | 0,5 | 0,0 | 0,0 |
Észtország | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Görögország | 0,5 | 0,2 | 0,2 |
Spanyolország | 0,5 | 0,3 | 0,3 |
Franciaország | 0,5 | 0,5 | 0,5(autóbusz vezetők: 0,2) |
Írország | 0,5 | 0,2 | 0,2 |
Olaszország | 0,5 | 0,2 | 0,2 |
Ciprus | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Lettország | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Litvánia | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Luxemburg | 0,5 | 0,2 | 0,2 |
Magyarország | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Málta | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Hollandia | 0,5 | 0,5 | 0,2 |
Ausztria | 0,5 | 0,1 | 0,1 |
Lengyelország | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Portugália | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Románia | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Szlovénia | 0,2 | 0,0 | 0,0 |
Szlovákia | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Finnország | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Svédország | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Egyesült Királyság | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
A Föld Napja alkalmából a K&V kis csapata, tegnap Károlytáró környékén gyűjtötte össze a szemetet, ezzel is hozzájárulva környezetünk szebbé, élhetőbbé tételéhez!
BővebbenA múlt hét csütörtök igazán mozgalmasan telt nálunk: a Logisztika Napja alkalmából ugyanis közel 100 középiskolás diák látogatott el hozzánk fóti raktárainkba, illetve gyöngyösi telephelyünkre.
BővebbenIsmét alkalmunk nyílt ünneplőbe öltözni: múlt csütörtökön hivatalosan is átvehettük a MagyarBrands "Kiváló Üzleti Márka" díját, amellyel idén is a legkiválóbb hazai márkák közé sorolták a K&V-t.
BővebbenA K&V Logistic Solutions flottája az idén 32 darab Volvo FH Aero vontatóval bővül – a döntést több mint egyéves gyakorlati tesztelés előzte meg. A Volvo új fejlesztésű típusát már 2023-ban és 2024-ben is kipróbáltuk, hogy megbizonyosodjunk a járművek valódi hatékonyságáról, kényelméről és fenntarthatósági előnyeiről.
BővebbenEzzel a címmel jelent meg a K&V ről egy átfogó és érzékeny riport a Behaviour Magazinban, amely nemcsak a K&V fejlődéstörténetét, hanem a generációváltás emberi és üzleti kihívásait is bemutatja.
BővebbenMúlt szombaton mi is részesei lehettünk egy különleges kulturális eseménynek: az az Aurora FolkGlamour és a Vidróczki Néptánc Együttes teltházas Mesés Divatbemutatójának, amely a Gyöngyösi Mátra Múzeumban keltette életre a magyar népmesék, legendák és balladák varázslatos világát.
Bővebben